موقع طب الاسنان العربي | Dental Arabic

مجلة طبية متنوعة و موقع خاص بالعلوم الطبية و طب الأسنان باللغلة العربية , ومصدر عربي للمعرفة .
 
الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثالأعضاءمكتبة الصورالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 معالجة الانزعاج الشديد بعد المعالجة اللبية Treatment of severe discomfort after endodontic treatment

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ADMIN
The Empire
The Empire
avatar

الرتبة : ادارة الموقع
عدد المساهمات : 1209
Level : 2110
Like : 5
تاريخ الميلاد : 29/05/1988
تاريخ التسجيل : 20/12/2010
العمر : 29
المزاج المزاج : مزاج طبيب أسنان ممارس

مُساهمةموضوع: معالجة الانزعاج الشديد بعد المعالجة اللبية Treatment of severe discomfort after endodontic treatment   14/08/13, 01:55 am

معالجة الانزعاج الشديد بعد المعالجة اللبية
اقتباس :
أثناء تحضير القناة يمكن أن يتم دفع كميات صغيرة من الفضلات المكونة من البقايا اللبية و البرادة العاجية و الجراثيم و المواد الدوائية إلى النسج حول الذروية عبر الثقبة الذروية و يتجلى ردّ العضوية باستجابة التهابية لتقوم بالتعامل مع هذه الأجسام الغريبة التي دخلت المنطقة ويمكن لردود الفعل الالتهابية هذه أن تحدث أعراضا سريرية تتراوح بين عدم وجود ألم إلى حدوث ألم شديد يمكن أن يدوم لعدة أيام ويزول الألم متوسط الشدة عادة خلال ساعات وقد يمتد إلى يوم أو يومين بعد المعالجة . وان الشعور بعدم الراحة بعد المعالجة يعتبر رد فعل طبيعي للأنسجة حول الذروية نتيجة للتخريش الفيزيائي و الكيميائي و الجرثومي الذي يحدثه التحضير بالأدوات . وفي معظم الحالات تكون كمية الفضلات وعدد الجراثيم قليلة لذلك فان أجهزة الدفاع لدى المضيف تكون قادرة على التخلص من هذه العناصر الأجنبية و بسرعة ولكن في بعض الحالات يمكن لعدد من الجراثيم شديدة الفوعة أن تدخل إلى النسج حول الذروية وان تشتبك مع أجهزة الدفاع لدى المضيف مسببة اشتداد الحالة .
تتجلى الاختلاطات بعد المعالجة بأعراض حادة فإلى جانب الانتان يمكن أن يحدث هياج نسيجي وقد تشتد الحالة ومن الممكن أن تحتاج لجلسة اسعافية .
ولتفسير ما حدث أطلقت العديد من التعاريف وهذه الحالة من الاشتداد إنما تعتبر خراجا حول ذروي في السن الخاضع للمعالجة وهذا ما يجب تمييزه عن الحساسية التالية للمعالجة التي تحدث بشكل طبيعي و ذلك من خلال طبيعة الحالة و توقيتها وشدة الأعراض منها الألم الذي غالبا ما تزداد شدته إضافة إلى العلاقات السريرية التي تتجلى باحمرار المخاطية أو الانتباج و الشعور بتوعك عام . يكون الانتباج موضعا على شكل تورم محدود بالقرب من السن أو أن يكون منتشرا غير محدود يمكن أن يصل حتى الشفة و الخد أو الوجه على شكل التهاب خلوي وجهي.
لقد كشفت الدراسات السريرية معلومات أكثر حول الأسباب التي تؤدي إلى اشتداد الحالة بعد تحضير الأقنية الجذرية إلى جانب ما أشارت إليه الدراسات السابقة حول الأسنان بدون أو مع آفات ذروية صغيرة و الأسنان الخاضعة لاعادة المعالجة و المرضى الذين عانوا من الحساسية . إن جميع هذه العوامل تعتبر مشاركة بشكل كبير في اشتداد الحالة.
لقد قامت معظم الدراسات باختبار فيما إذا كانت طريقة المعالجة تعتبر سببا لاشتداد الحالة و بشكل عام تبين وجود علاقة بسيطة بينهما . وهذا يمكن تبريره بأن عددا كبيرا من الباحثين قد اختبروا العوامل المسببة المحتملة .
إن الأمر الأول الذي يبرر تطور الحالة الحادة هو دخول الجراثيم إلى النسج حول الذروية .
فإذا ما تهيأ للجراثيم منفذ إلى النسج حول الذروية و كان عددها كافيا و قدرتها كافية للتغلب على دفاعات المضيف الموضعية أدى ذلك إلى تطور الحالة الحادة . وان دخول الجراثيم هذا إلى النسج حول الذروية يحدث عادة أثناء التحضير القنيوي مسببا حدوث الخراجات حول الذروية بعد المعالجة مباشرة خلال الـ24
ساعة الأولى .
إن الدراسات التي اختبرت أنواع الجراثيم المتدخلة في تشكيل الخراجات حول الذروية قد أكدت أن هذه الانتانات تنجم عن جراثيم متعددة مع سيطرة الجراثيم اللاهوائية و تلك المشاركة الهامة تظهر من خلال ارتباط وجود جراثيم معينة مع أغراض معينة. وان انتان القناة الجذرية باشتراك أنواع متعددة من الجراثيم بمـا فـيها اللاهوائـيات المصـطبغة بالأسـود مـثل prevotellaintermedia أو prophyroomonas endodontal أو porphyromonas gingivalis يزيد من خطر تطور التهاب ذروي قيحي . وان أنواع porphyromonas و p.intermedia تعتبر الأكثر تكرارا من حيث التواجد في الخراجات حول الذروية . كما أن الأحداث المرافقة لوجود peptostreptococci وخاصة peptostreptococcus micros إضافة لـp.intermedia أو p.endodontalis تزيد من خطر تشكيل خراجات بعد المعالجة.
إن معالجة حالة الإزعاج الشديد هذه إنما تعتمد على حقيقة أن مصدر الانتان هو نظام القناة الجذرية و انتشار الجراثيم إلى النسج حول الذروية وحالما يتطور الانزعاج الشديد ويتم تشخيصه توجه المعالجة نحو إزالة مصدر الانتان و السيطرة عليه في النسج وزوال الأعراض .
إن تدبير حالة الانزعاج الشديد الحادة يتم غالبا على ثلاثة مستويات:
1. إعادة تنظيف القناة الجذرية.
2.تأمين مصرف .
3. استخدام الصادات الحيوية.

1_إعادة تنظيف القناة الجذرية:إن مصدر الانتان حول الذروي هو الجراثيم الموجودة داخل القناة الجذرية لذا يتم توجيه المعالجة نحو إزالة الجراثيم أو إنقاص عددها على الأقل داخل القناة الجذرية . وذلك باتباع كل الإجراءات اللازمة من أجل المعالجة اللبية مثل تطبيق الحاجز المطاطي الذي يسمح بفتح السن تحت ظروف عقيمة ثم إعادة تنظيفها و أخيرا سدها بحشوة مؤقتة مانعة للتسرب.
2_التصريف: من المهم تصريف أي قيح موجود إن كان ذلك بالإمكان مع التأكيد على وجود القيح في بعض الحالات فقط لأن وجوده أو غيابه تعتمد على نوع و كمية الجراثيم وأجهزة الدفاع لدى المضيف و توقيت التداخل السريري .
تحدث العديد من اختلاطات المعالجة أثناء الاستخدام الزائد للأدوات في المنطقة الذروية كمحاولة عقيمة غير مثمرة لخلق و صرف للقيح. وفي معظم الحالات عندما يحدث الالتهاب أو عندما يكون ضغط القيح منخفضا داخل القناة يحدث الارتشاح إلى داخل القناة . فإذا لم يحدث أي ارتشاح فانه بالإمكان الدخول واختراق الثقبة الذروية بشكل حذر إلى النسج حول الذروية باستخدام مبارد قياس 18 أو 10 فقط ومن المفضل القيام بذلك إلى الحد الأدنى . بعد إزالة الفضلات من القناة لتقليل فرصة اندخال الجراثيم إلى المنطقة حول الذروية .
وبسب القدرة الكبيرة على الارتشاح عن طريق الثقبة الذروية فانه ليس من الحكمة تكبير الثقبة الذروية باستخدام مبارد كبيرة ونادرا ما يسبق هذا الارتشاح بالتهاب . وعلى الأغلب تتحول حالة الانزعاج الشديد من حالة مهيأة سابقا إلى حالة سن مصابة تحتاج إلى معالجة معقدة تهدف إلى التصريف عندما لا يسبق بحالة التهابية حدثت منذ زمن قريب .

إن التدبير الملائم لحالة الانزعاج الشديدة الحادة يقوم على وجوب عدم ترك القناة مفتوحة حتى يتم إكمال التحضير وان تصريف القيح أو إيجاد ممر للنتحة عبر القناة يتم إنجازه خلال دقائق معدودة في معظم الحالات لذلك فترك مدخل الحفرة مفتوحا من أجل التصريف يعتبر أمرا غير ضروري بل وذي أثر معاكس كما أن ترك مدخل الحفرة مفتوحا ضمن الحفرة الفموية يبدئ الانتان داخل القناة الجذرية مباشرة مؤديا إلى نسف الأهداف الرئيسية للمعالجة التي تقوم على وجوب التخلص من الجراثيم داخل القناة الجذرية.
فيما لو لم يحدث التصريف عبر القناة الجذرية وكان الانتباج طريا و محددا تماما فانه من الضروري تصريف القيح أو السائل من النسج المجاورة للسن بإجراء شق في المخاطية فبعد الحصول على سطح مخدّر من المخاطية نقوم بإجراء الشق باستخدام شفرة حادة في المنطقة الأكثر احمرار أو تموجا و تزال النتحة باستخدام الجهاز الماص (suction). وفي حالات الالتهاب الخلوي يكون من غير الممكن إجراء تصريف رغم وجود بعض الحالات التي ينتج عن التصريف فيها كمية صغيرة من المصل .
وغالبا ما يكون الفرق بين حدوث الالتهاب الخلوي المنتشر و حدوث الانتباج معتمدا على الزمن لذلك فهذه الحالات يمكن متابعتها يوميا باستخدام الهاتف و إحضار المريض إلى العيادة من أجل إجراء عملية التصريف عند الشعور بالحاجة إليها.
3_استخدام الصادات الحيوية و مسكنات الألم:
إن الميل الزائد لوصف الصادات الحيوية أدى إلى زيادة حقيقية في مقاومة الجراثيم للصادات الحيوية . لذا كان على الممارسين وصف هذه الصادات بما يتلاءم مع الحالة أي وصف الصاد النوعي تجاه انتان معين يجب أن تستخدم الصادات الحيوية كعوامل إضافية وليس كبدائل عن إعادة تنظيف القناة و تصريف القيح و النتحة. وان استطباب وصف الصادات الحيوية هو حالة انزعاج حادة مع ظهور علامات جهازية للانتان كالحرارة و التوعك أو حدوث التهاب خلوي في منطقة الوجه وفي بعض الأحيان يعتبر الانتباج الموضع كبير الحجم الذي يزداد حجمه بسرعة مبررا لاستخدام الصادات الحيوية.
إن اختيار صاد حيوي معين أثناء المعالجة يعتمد على نوع الجراثيم الموجودة و درجة تحسسها . وبما أن هذه الانتانات غالبا ما تكون متعددة الجراثيم فإنها يمكن أن تضم عددا من الأنواع المقاومة للصادات مع أنه من غير الضروري أن تكون كل الجراثيم حساسة تجاه الصادات الحيوية لكي يتم العلاج فان قتل بعضا من جراثيم الفلورا يغير من طبيعة و فعالية المجموعة ككل مما يسمح بحدوث استجابة متطورة من قبل أجهزة الدفاع لدى المضيف . مازال البنسلين يعتبر الخيار الأول نظرا لتوازن الذي يخلقه من فعالية القضاء على جراثيم متعددة و سميته المنخفضة نسبيا. عندما يكون الانتان مبررا لاستخدام الصادات الحيوية فان الفينوكس ميتيل بنسلين (500ملغ\4 مرات يوميا لمدة 7-5 أيام) أو الاموكسيسللين
(250 ملغ\ 3 مرات يوميا لمدة 5 -7 أيام) يعتبران نوعيان في حالات الانتانات اللبية . وبالاعتماد على الظروف السريرية و شدة الانتان يمكن دعم البنسلين بالميتونيدازول وحده يعتبر فعالا في الحالات التي لا يستجيب للبنسلين أو في الحالات التي يكون فيها المريض ذو حساسية تجاه البنسلين .
ومن الخيارات الدوائية الأخرى هي الاريترومايسين أو الكلندامايسين اللذين لهما طيف واسع مضاد للجراثيم مع زيادة احتمال ردود الفعل الجهازية .


رغم أن العوامل الامراضية الأساسية كوجود أنواع متعددة من الجراثيم تعتبر تحت السيطرة من قبل المعالج فان فرصة بدء حالة من الانزعاج الشديد الحادة بمكن جعلها في الحد الأدنى بإنقاص إمكانية الجراثيم على الدخول إلى النسج حول الذروية . وان العمل في جو عقيم و تقيد التحضير بحدود القناة وبدء المعالجة بمبارد ذات قياس صغير يمنع اندفاع الجراثيم إلى النسج حول الذروية وكل هذه أمثلة من الاحتياطات الواجب اتخاذها أثناء تحضير الأقنية لتقليل خطر تطور حالة الانزعاج الشديد.
الانتان المعند في بعض الحالات لا تتم السيطرة على الانتان من خلال الإجراءات البديلة للمعالجة اللبية وتظهر الأسنان المصابة في هذه الحالات الأعراض و العلامات التي تدل على استمرار الالتهاب مثل وجود النتحة باستمرار داخل القناة و الألم المعند رغم تطبيق إجراءات المعالجة .
وان عدم استجابة هذه الأسنان للمعالجة إنما ينجم عن الأخطاء أثناء المعالجة :
1. العمل في وسط غير عقيم بشكل كاف (دون تطبيق الحاجز المطاطي )
2. عدم تأمين مدخل جيد للحفرة
3. عدم معالجة الأقنية
4. التحضير الزائد أو التحضير الناقص للأقنية
5. التسرب عبر الحشوات المؤقتة
وبما أن معظم هذه الحالات يمكن السيطرة عليها من خلال العمل في جو عقيم و تطبيق إجراءات المعالجة بدقة وحذر فلا يمكن اعتبارها معندة لأنه بالإمكان السيطرة عليها بإجراءات تقليدية .
إن الأسنان التي تستمر فيها حالة الانتان مع وجود علامات سريرية و شعاعية رغم تطبيق الإجراءات العلاجية للتخلص من الجراثيم تعتبر حالات معندة .
ومن هذه الحالات ما يستمر فيها وجود النتحة داخل القناة رغم اتباع كل الإجراءات اللازمة أثناء المعالجة . ووجود الألم ووجود إشارات حول حدوث فشل سريريا و شعاعيا أثناء متابعة الحالة.
لذا يعتبر السبب الأكثر شيوعا في إحداث الفشل هو وجود (انتان معند داخل أو خارج النظام القنيوي)


Treatment of severe discomfort after endodontic treatment

    During the preparation of the channel can be paid small amounts of waste consisting of residues pulposus and the refrigerator ivory and germs and pharmaceuticals to the tissues around the peak via the foramen peak and reflected Re-ended response inflammatory for you to deal with these foreign objects, which entered the area and can inflammatory feedback this occur clinical symptoms ranging from no pain to severe pain that can last for several days and removes the average pain intensity usually within hours and may extend to a day or two after treatment. And discomfort after treatment is a natural reaction of the tissues around the peak as a result of the physical and chemical irritation and bacterial-induced preparation tools. In most cases, the amount of waste and the number of germs few Therefore, the devices defend the host has to be able to get rid of these foreign elements and quickly but in some cases can be a number of germs severe virulence to enter the tissues around the peak and clashing with devices defend the host, causing the intensification case.
    Manifested complications after treatment have severe Besides infection can occur rampage situation has much tissue is possible that you need to session اسعافية.
    To explain what happened launched several definitions, this state of intensifying but is considered an abscess around the peak age taxable treatment and this is what must be distinguished from allergic reaction to treatment that occurs naturally and through the nature of the case and the timing and severity of symptoms, including pain, which is often increased severity Add relations manifested clinical redness mucous or الانتباج and the feeling unwell year. Be الانتباج the subject in the form of a limited swelling near age or be widespread Unlimited can be up to the lip and cheek or face in the form of cellular inflammation of my face.
    Clinical studies have revealed more information about the reasons that lead to the intensification of the situation after the preparation of root canal as well as indicated by previous studies around the teeth without or with a small peak lesions and dental subject to reprocessing and patients who have suffered from allergies. All these factors are considered post significantly to the severity of the situation.
    The majority of studies has tested whether treatment method is a reason for the intensification of the overall situation and show a simple relationship between them. This can be justified that a large number of researchers have tested the possible causative factors.
    The first thing that justifies the evolution of the situation is acute entry of germs into tissues around the peak.
    If the port prepares for the bacteria to tissues around the peak and the number was adequate enough and its ability to overcome host defenses topical led to the evolution of the situation acute. And the entry of this bacteria to tissues around the peak usually occurs during preparation Alguenioa the cause of cysts on the peak immediately after treatment during the 24
    The first hour.
    The studies tested the types of germs intervening in the formation of cysts around the peak has confirmed that this is caused by bacterial infections with multiple control of anaerobic bacteria and those involved appear important link through the presence of certain bacteria with specific purposes. And root canal infection involvement of multiple types of germs, including pigmented anaerobes in black such as prevotellaintermedia, or prophyroomonas endodontal or porphyromonas gingivalis increases the risk of developing inflammation purulent peak. And types porphyromonas and p.intermedia considered the most frequent terms in the presence of cysts around the peak. The events associated with the presence of peptostreptococci especially peptostreptococcus micros add p.intermedia or p.endodontalis increase the risk of the formation of abscesses after treatment.
    The treatment of severe inconvenience this case it relies on the fact that the source of infection is the root canal system and the spread of germs to the tissues around the peak and as soon develops extreme discomfort and is diagnosed treatment directed toward removing the source of infection and control it in the tissues and the disappearance of symptoms.
    The measure acute case of extreme discomfort is often at three levels:
    1. Re-clean the root canal.
    2. Securing bank.
    3. The use of antibiotics.

    1_ re-clean the root canal: The source of infection around the peak is a bacteria found inside the root canal, so treatment is directed towards remove germs or decrease the number at least within the root canal. By following all the necessary procedures for endodontic treatment such as the application of the rubber barrier that allows open Age under sterile conditions and then re-cleaned and finally bridged filling the temporary sealing.
    2_ discharge: It is important to any existing pus discharge if it was possible with an emphasis on the presence of pus in some cases only because the presence or absence depends on the type and amount of bacteria and the host-defense devices and timing of clinical overlap.
    Many complications occur during treatment excessive use of tools in the region peak sterile work is to create a fruitful exchange and pus. In most cases, when inflammation occurs or when it the pus is low pressure inside the channel happens to infiltration within the channel. If there has been no infiltration, it is possible to access and penetrate the foramen cautiously peak to peak around the tissue using files measuring only 18 or 10 It is preferable to do this to a minimum. After removing the waste from the canal to reduce the chance of deposition of the bacteria to the area around the peak.
    And because of the large capacity leaching through the foramen peak, it is not wise to enlarge the peak foramen using large files and rarely precedes this leaching inflammation. And most likely turn the case of extreme discomfort of the case previously adapted to the case of age infected needed to address the complex designed to discharge when not preceded by an inflammatory condition occurred since time soon.

    The appropriate measure of the state of discomfort severe acute based on the need not to leave the channel open until the completion of the preparation and discharge pus or find a corridor Nthh across the channel to be completed within a few minutes in most cases, so he left the entrance to the pit open for drainage is unnecessary but Thi impact The opposite entrance to the hole left open within the oral cavity infection originates within the root canal directly leading to torpedo the main objectives of the treatment which is based on the need to get rid of the bacteria inside the root canal.
    As if it did not happen discharges through the root canal was الانتباج tender and selected completely it is necessary to discharge pus or fluid from the tissues adjacent to enact an incision in the mucous After getting on the roof of a drug from the mucous we conduct slit using a sharp blade in the region most redness or تموجا and still Alenthh using a suction device (suction). In the case of cellular inflammation it is not possible to conduct discharge, although there are some cases that result in the discharge a small amount of serum.
    Often be the difference between diffuse cellular inflammation and الانتباج occurs depending on the time of These cases can be followed up daily using phone and bring the patient to the clinic in order to make the discharge process when you feel the need to.
    3_ the use of antibiotics and pain relievers:
    The tendency to describe overload antibiotics has led to a real increase in bacterial resistance to antibiotics. So it was on practitioners describe these antibiotics in line with the case of any antibiotic qualitative description toward a particular infection must be used antibiotics as additional agents and not as substitutes for the return channel and drain cleaning pus and Alenthh. And contraindicated antibiotics description is an acute case of discomfort with systemic signs of infection such as heat and malaise or cellular inflammation in the facial area and in some often considered الانتباج the large position which increases its size quickly justification for the use of antibiotics.
    The choice of a certain R vital during treatment depends on the type of bacteria present and degree تحسسها. Since these infections are often multiple germs they can include a number of species resistant to antibiotics with it is not necessary that all bacteria sensitive to antibiotics in order to cure the kill some of the bacteria flora change the nature and effectiveness of the group as a whole, allowing to happen sophisticated response by the host-defense devices. Penicillin is still the first choice because of the balance created by the effectiveness of the elimination of multiple germs and relatively low toxicity. When the infection is a justification for the use of the antibiotics Alvennox metel penicillin (500 mg \ 4 times a day for 7-5 days) or الاموكسيسللين
    (250 mg \ 3 times daily for 5 -7 days) are considered Noaaan in cases of endodontic infections. Depending on the circumstances and severity of clinical infection Support penicillin Balmitonidasul, can alone is effective in cases that do not respond to penicillin or in cases where the patient is allergic to penicillin.
    And other pharmacological options are الاريترومايسين or Alklandamaysan who have broad spectrum antibacterial with increased likelihood of systemic reactions.


    Although the underlying pathogenicity factors as the existence of multiple types of bacteria are under control by the processor, the chance to start a state of extreme discomfort acute Bmcn make the minimum decrease the possibility of germs to enter the tissues around the peak. And work in a sterile environment and restrict the limits of the channel and preparation starting Bembard therapy with a small measure prevents rush of germs to tissues around the peak and all these are examples of the precautions to be taken during the preparation of the channels to reduce the risk of developing state of extreme discomfort.
    Intractable infection in some cases the infection is controlled through alternative procedures for endodontic treatment and infected teeth appear in these cases the signs and symptoms that indicate the continuation of inflammation such as presence constantly Alenthh inside the channel and intractable pain despite the application processing procedures.
    And that these teeth did not respond to treatment but is caused by errors during processing:
    1. Work in the center is not sterile enough (without applying the rubber septum)
    2. Failing to secure the entrance to pit good
    3. Failure to address ductal
    4. Preparation overload or under-preparation channels
    5. Leakage through temporary fillings
    Since most of these cases can be controlled by working in a sterile environment and application processing procedures accurately and warned it can not be mind Mandh of it can be controlled with conventional procedures.
    The teeth that will last case of infection with signs of clinical and radiological despite the application of remedial actions to get rid of germs are cases Mandh.
    Such cases include those where there continues Alenthh within the channel, despite following all the procedures necessary during treatment. And the presence and the presence of pain signals about the failure occurs clinically and radiologically during the follow-up case.
    So why is the most common cause of failure is the presence of (infection معند inside or outside system Alguenioa)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.dentalarabic.com
 
معالجة الانزعاج الشديد بعد المعالجة اللبية Treatment of severe discomfort after endodontic treatment
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» CURRENT Medical Diagnosis and Treatment 2010, Forty-Ninth Edition
» الكحة مسبباتها وعلاجها Cough reasons and treatment
» Differentiation betwn Milwaukee and Boston braces regarding treatment of scoliosis

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
موقع طب الاسنان العربي | Dental Arabic :: علوم طب الأسنان :: علم المداواة endodontic & Operative Dentistry-
انتقل الى: